اخبار شورای عالی استانها؛

استفاده از ظرفیت‌بخش خصوصی اصلی‌ترین راهکار توسعه اقتصاد شهری

تهران - ساریخانی گفت: شهردارانی که نمی توانند با روشهای قدیمی و سنتی تأمین منابع کنند، زمینه را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کنند چرا که نمی‌توان به روش‌های قدیمی و سنتی تأمین منابع و درآمد تکیه کرد و پاسخگوی نیازهای گسترده و خدمات عمومی در شهرها بود.

به گزارش پیک شهر، سینا ساریخانی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری،گفت: شهردارانی که نمی توانند با روشهای قدیمی و سنتی تأمین منابع کنند، زمینه را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کنند.

وی افزود: رسیدن به نقطه مطلوب شهری تنها از طریق مشارکت مردم و بخش خصوصی ممکن است. با مشارکت مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان زیرساخت‎ها و توسعه خدمات شهری را به روز کرد و به رفاه و آرامش شهری و ایجاد عدالت اجتماعی در شهرها رسید.

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: با تقویت اقتصاد درونی و رونق تولید در مدیریت شهری می‌توانیم بسیاری از مسائل، مشکلات و معضلات شهری را حل کنیم. یکی از بهترین روش هایی که می‌توان مشارکت مردمی را در آن محقق کرد، دعوت از تمام شهروندان و جلب مشارکت آن‌ها در ساختن شهر است.

ساریخانی خاطرنشان کرد: از این رو تسهیل‌گری و تنوع بخشی و دادن امتیاز به بخش خصوصی باید از رسالت‌های مهم مدیریت شهری باشد. در واقع زمانی موفق هستیم که مردم پای کار ساخت شهر باشند.

وی با بیان اینکه شهرداران باید اولویت‌ها را اجرا و زمینه رونق مراکز تجاری، اقتصادی، تفریحی و گردشگری را برای سرمایه گذار فراهم کنند، تصریح کرد:

استفاده از ظرفیت‌ها و منابع  سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یکی از اصلی‌ترین راهکارهای توسعه و پیشرفت اقتصاد در شهرهاست، چراکه نمی‌توان به روشهای قدیمی و سنتی تأمین منابع و درآمد تکیه کرد و پاسخگوی نیازهای گسترده و خدمات عمومی در شهرها بود.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، بیان داشت: برنامه ریزی مدیریت شهری در سرمایه گذاری و شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی، می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار برای مدیریت شهری و گره گشای خیلی از مسائل و مشکلات شهری باشد.

ساریخانی ادامه داد: با مشارکت مردم از راه های مختلف، امکان تحقق اهداف در طرح ها و پروژه های شهری امکان پذیر است.

وی گفت: تسهیل‌گری، انعطاف‌پذیری و تنوع‌بخشی در روش‌های جذب سرمایه‌گذار و تامین مالی پروژه‌ها با مد نظر قرار دادن ضرورت‌هایی همچون به صرفه بودن و مصلحت طرفین مشارکت، در راستای ارتقای خدمات بهتر و با کیفیت تر از اهداف مدیریت شهری باید باشد.

ساریخانی خاطرنشان کرد: مشارکت همه مردم در کنترل شهر و اتخاذ بهترین تصمیم‌ها ضروری است. افزایش کیفیت زندگی شهری و تغییر و تحول در مبلمان شهری در گرو مشارکت شهروندان در اداره شهر است چرا که اغلب شهرهای کشورما، تقریبا شبیه به هم هستند. باید با مشارکت و هم فکری مردم در مبلمان شهری تغییری اساسی صورت بگیرد و ساخت و ساز و مبلمان شهرها با همدیگر متفاوت باشد و هر مسافری که وارد هر شهری می شود تنوع و تغییر را احساس کند.

بافت فرسوده فرصتی است که اگر به فکر آن نباشیم به تهدید تبدیل می‌شود

فلاح با تأکید بر لزوم عزم جدی مدیریت شهری برای احیای بافت فرسوده، گفت: بافت فرسوده ظرفیت بالقوه‌ای است که اگر به فکر آن نباشیم به تهدید تبدیل می‌شود.

محمدرضا فلاح نماینده استان اصفهان در شورای عالی استانها در نطق میان دستور صد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت یاد شهدا و تقدیر از نیروهای نظامی کشور به جهت توانمندی‌ها و دفاع از امنیت کشور اظهار کرد: اگر حضور این عزیزان و هوشیاری و بیداری آنان در دفاع از کشور نبود، قطعا امنیت و آرامش امروز را شاهد نبودیم.

وی افزود: از جمله مشکلات شهر تاریخی اصفهان بافت‌های ناکارآمد و فرسوده‌ای است که در گوشه و کنار شهر به ویژه در محلات قدیمی دیده می‌شود. علاوه بر اینکه این بافت‌ها مشکلاتی را برای ساکنان پدید آورده و خدمت رسانی را برای مدیریت شهری دشوار کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نتایج وجود بافت فرسوده برای شهرها گفت: آسیب پذیری برابر خطرها مانند زلزله، محرومیت از دسترسی به خدمات عمومی، جایگزین شدن جمعیت مهاجر و به طور کلی جایگزین شدن اقشار نازل اجتماعی که سبب گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود از جمله این مشکلات است. همچنین موضوعاتی مانند بهداشت، کیفیت زندگی را در این مناطق پایین آورده و ادامه حیات را به مخاطره انداخته است.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده ظرفیت بالقوه‌ای است که اگر به فکر آن نباشیم به تهدید تبدیل می‌شود، گفت: در اصفهان که پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، مدیرانش که در کشور به مدیران جهادی مشهور هستند هنوز نتوانسته‌اند در برابر احیای بافت فرسوده که بیماری خطرناک شهری است توفیق به دست آوردند.

فلاح تأکید کرد: هرچند در سال‌های اخیر در خصوص احیای بافت‌های فرسوده از جمله در محلاتی مانند همت آباد، شهشهان، میدان امام علی (ع) اقداماتی انجام شد، اما این میزان برای کلانشهر اصفهان که حدود ۲۵۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب و ۲۵۰۰ هکتار بافت فرسوده غیرمصوب دارد حرکتی ناچیز تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم عزم جدی مدیریت شهری برای احیای بافت فرسوده گفت: باید امکاناتی برای سرمایه گذاران بخش مسکن فراهم شود تا شاهد تحول عظیمی در زمینه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده با مشارکت و حضور گسترده مردم باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص خیابان کمک امام خمینی (ره) واقع در منطقه ۱۱ حد فاصل خیابان امام رضا (ع) تا پارک ظهرآبادی گفت: مردم ۲۷ سال است در خصوص ایجاد این خیابان بلاتکلیف هستند. براساس طرح تفصیلی این خیابان باید احداث می‌شد اما به دلیل کمبود اعتبارات و مشکلات آزادسازی شهرداری نتوانسته این پروژه را اجرا کند.

سیل هفته پیش شیراز، از عوامل اصلی گرانی روزهای اخیر گوجه فرنگی است

محمدکاظم رحیمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر، گفت: یخ زدگی بوته‌های گوجه فرنگی در استان‌های قزوین و زنجان باعث از بین رفتن محصولات شد و در حال حاضر ۷۰ درصد گوجه فرنگی کشور به وسیله کشت شیراز تأمین می‌شود.

وی افزود: تا دو هفته قبل، قیمت گوجه فرنگی در میدان بار بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم بود و در خرده‌فروشی‌های سطح شهر این عدد بین ۲۱ تا ۲۶ هزار تومان متغیر بود.

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: سیل هفته پیش شیراز که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود به تمام بوته‌ها آسیب زد و باعث از ریشه درآمدن بوته‌ها شد و از طرفی کار حمل و نقل محصولات کشاورزی به سمت تهران و سایر نقاط کشور را مختل کرد و این بارندگی و سیل یکی از عوامل اصلی گرانی روزهای اخیر گوجه فرنگی است.

رحیمی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر محصولاتی که وارد بازار می‌شود باران خورده است و شاید ۲۰ درصد گوجه فرنگی‌های موجود خوب باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای عالی استان‌ها، خاطرنشان کرد: در مجموع قیمت گوجه فرنگی در نیمه دوم سال به دلیل سرمای هوا و پایین آمدن کشت، گران‌تر می‌شود و کیفیت هم پایین می‌آید و باید در ادامه منتظر محصولات استان هرمزگان و بوشهر باشیم.

ابزارهای مدیریت بحران در شهر زنجان پاسخگوی حتی یک شهرک هم نیست

سعید نجفی نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهر زنجان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه اکثر مدیران هنوز فرق بین مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را نمی‌دانند، گفت: در برخی جلسات پدافند غیرعامل مدیران عملکرد مدیریت بحران را به عنوان اقدامات حوزه پدافند غیرعامل ارائه می‌دهند که این موضوع نیازمند آموزش است.

وی در مورد معین بودن زنجان برای مدیریت بحران بیان کرد: زنجان، معین شهرداری منطقه ۲۱ تهران است ولی آیا فردا اتفاقی بیفتد به دلایل قانونی شهرداری و شورای زنجان امکان کمک به شهرداری را دارد؟

نجفی با بیان اینکه باید به مدیریت بحران شهری کمک شود، تصریح کرد: ابزارهای مدیریت بحران در شهر زنجان پاسخگوی حتی یک شهرک هم نیست و در صورت بروز بحران طبیعی امکانات شهرداری و انبار مدیریت بحران کفاف یک شهرک را هم نمی‌دهد.

عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه در همه شهرک‌ها باید انبارهای مدیریت بحران داشته باشیم که نداریم، اضافه کرد: صرفا دو ساختمان مدیریت بحران در زنجان وجود دارد.

وی همچنین به شرکت آسیاتک تذکر داد و خاطرنشان کرد: ترمیم حفاری‌های این شرکت بلافاصله انجام نمی‌شود و موجب گلایه شهروندان شده است.

این عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه این موضوع در کوچه‌های باریک و تنگ بیشتر است، ادامه داد: مردم از این شرایط گلایه‌مند هستند و این موضوع در فضای مجازی قابل مشاهده است.