برنامه چهارم شهرداری تهران قابل اندازه‌گیری و کمیت‌پذیر باشد

پیک شهر: جلسه تخصصی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با حضور رییس و اعضای این کمیسیون با موضوع بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران در حوزه مأموریت‌های حمل و نقلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در این جلسه که با حضور دیگر اعضای این کمیسیون، معاون حمل و نقل و ترافیک و مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران برگزار شد، لزوم پرهیز از پرداختن به بدیهیات و کلیات در قالب توصیه‌هایی همچون لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و کیفیت بخشیدن به زندگی شهری را مورد تأکید قرار داد و گفت: برنامه‌ای، راهبردی و عملیاتی است که احجام و اوزان آن مشخص بوده و قابل اندازه‌گیری و سنجش باشد.

سید جعفر تشکری هاشمی همچنین بر لزوم تبیین و تفکیک دقیق مأموریت‌ها و احکام هر واحد و ایجاد تعادل و تناسب در این احکام در قالب ساختار فعلی به نحوی که کمیت‌پذیر بوده و از خروجی متقن و روشنی برخوردار باشند، تأکید کرد و افزود: انتظار داریم برنامه عملیاتی‌تر شده و با نگاه تحولی بدانیم که چگونه می‌خواهیم از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم و در این مسیر، انتظار چه خروجی‌هایی داریم.

تشکری هاشمی: امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در پروژه‌های شهری تضمین کنیم

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به اینکه مشارکت بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط فعلی مترو از طریق تضمین امنیت سرمایه‌گذاری این بخش با نگاه برد – برد، متضمن جذب و جلب سرمایه‌گذاران به پروژه‌های حمل و نقل شهری است، اظهار کرد: لازم است شهرداری تهران، راه را برای ورود و حضور بخش خصوصی در پروژه‌های شهری هموار کرده و به اصطلاح برای سرمایه‌گذاران “فرش قرمز” پهن کند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه دو برنامه اصلی در حوزه حمل و نقل، “توسعه حمل و نقل عمومی” و “کاهش آلودگی هوا” است و برنامه چهارم باید با نگاه تحولی برای عبور از بحران‌های ترافیکی و محیط زیستی، راهکار اجرایی و عملیاتی داشته باشد، تصریح کرد: ملغمه‌ای که در حال حاضر به نام حمل و نقل شهری در تهران شاهد آن هستیم، باعث وهن همه ما است و باید به وضعیت فعلی جابه‌جایی مسافران در سطح شهر و تصدی‌گری‌هایی که در شأن شهرداری تهران نیست، پایان داده شود.

حجت‌الاسلام آقامیری: قرار است با برنامه چهارم از کجا به کجا برسیم؟

حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری، دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز با تأکید بر لزوم عبور از مطالب توصیفی و خروج از مباحث کلیشه‌ای و لزوم توجه به آمار و ارقام در برنامه عملیاتی گفت: ما در برنامه چهارم، رهنمود نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم بدانیم قرار است از کجا به کجا برسیم و این مسیر در برنامه با عدد و رقم و متراژ مشخص شود و در برنامه، اولویت‌بندی در احکام و اهداف در نظر گرفته شود.

علی اصغر قائمی: برنامه چهارم کمیت پذیر شود

علی‌اصغر قائمی، عضو دیگر این کمیسیون نیز بر جایگزینی مدل سنتی تقسیم کار در دستگاه‌های حاکمیتی با استانداردهای جدید همچون “ماتریس واگذاری مسئولیت” (RACI)، تأکید و اعلام کرد: لازم است شهرداری تهران به عنوان سازمانی پیشرو از مدل‌های نوین تقسیم کار استفاده کند، ضمن اینکه مفاهیم برنامه چهارم باید کمیت‌پذیرتر شوند.

جلال بهرامی: ضرورت”واقعی‌سازی” و “شناورسازی” هزینه‌های خدمات حمل و نقلی

درادامه این جلسه، معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم نگاه علمی به مبانی مدیریت اسلامی و آگاهی از اینکه قرار است از مقصد تا مبداء چه مسیری طی کنیم، از مترو به عنوان ثروت بزرگی که راندمان آن را باید از طریق تکمیل خطوط موجود مترو تا جای ممکن بالا ببریم، نام برد و اظهار کرد: از تهران به عنوان بارانداز نقل و انتقال کالاهای مختلف از میوه و تره بار گرفته تا آهن‌آلات و لوازم خانگی برای بازارسال به اقصی نقاط کشور استفاده می‌شود.

جلال بهرامی لزوم ساماندهی این موضوع در تهران از طریق مدیریت حمل و نقل بار و کالا را مورد تأکید قرار داد و با اعلام اینکه کار توسعه‌ای در کلان‌شهر تهران، هزینه دارد و بدون نگاه مشارکتی و استفاده از توانایی بخش خصوصی، انجام آن عملاً امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: “واقعی‌سازی” و “شناورسازی” هزینه‌های خدمات حمل و نقلی در قالب ساز و کاری اصولی، هدفمند و تعریف شده، مدیریت حمل و نقل شهری را امکان‌پذیر می‌سازد و در غیر این صورت، تحقق برنامه‌های وعده داده شده را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه، امیر شهرابی فراهانی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، گزارشی از روند تهیه و تدوین لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران ارائه کرد و در مورد مأموریت‌ حوزه حمل و نقل و ترافیک به عنوان یکی از مأموریت‌های شش‌گانه مندرج این برنامه توضیح داد.