یادداشت حقوقی–دیپلماتیک

جایگاه حقوق بین‌الملل در قبال تجاوز آشکاردشمنان به حقوق ملت ایران

در شرایطی که ساختار حقوق بین‌الملل به‌واسطه‌ی استانداردهای دوگانه قدرت‌های سلطه‌گر با چالش جدی مواجه شده، جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها حق، بلکه مسئولیت دارد که با دیپلماسی حقوقی فعال، مستند و هدفمند، پیگیری حقوق مردم و دفاع از حاکمیت خود را در همه مجامع بین‌المللی دنبال کند.

مهدی قاسمی * : تجاوز هماهنگ و مشترک ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در نطنز ، اصفهان و فردو – که به‌طور کامل تحت پادمان‌های رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کنند – و همچنین ترور هدفمند دانشمندان، فرماندهان نظامی و شهروندان غیرنظامی، مصداق روشن یک اقدام خصمانه و نقض فاحش اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است.

جمهوری اسلامی ایران بر پایه‌ی اصول مسلم حقوق بین‌الملل، حق دارد و باید با اتکا به جایگاه قانونی خود، از کلیه ظرفیت‌های حقوقی، دیپلماتیک و بین‌المللی بهره‌ گیرد تا نه‌تنها از حاکمیت ملی و امنیت کشور صیانت کند، بلکه با پیگیری فعال و هدفمند، حقوق شهدا و بازماندگان قربانیان را احقاق کرده، خسارات علمی، اقتصادی و زیربنایی وارده را جبران نموده و بر پایه قواعد بین‌الملل، پاسخ مؤثری به ناقضان ارائه دهد.

پایه‌های حقوقی دعوی ایران در چارچوب نظام بین‌الملل

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضوی متعهد به معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و طرف وفادار به مفاد برجام – که به تأیید قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز رسیده – در سال‌های اخیر همکاری گسترده و شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است. با این حال، برخی دولت‌ها با توسل به زور، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، و اقدامات نظامی مستقیم، به‌صورت آشکار و برنامه‌ریزی‌شده به نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله مواد ۲(۴) و ۱ منشور ملل متحد، اصل منع توسل به زور، اصل احترام به حاکمیت کشورها، و قواعد حقوق بشردوستانه مبادرت ورزیده‌اند. در چنین وضعیتی، ایران باید با صراحت و ابتکار، در مقام شاکی و مطالبه‌گر حقوقی در سطح بین‌الملل ظاهر شود.

پیشنهاد اقدامات حقوقی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران:

۱. طرح دعوی در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ):

با استناد به نقض اصل منع توسل به زور، اصل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، تهدید علیه امنیت تأسیسات صلح‌آمیز، و اصل عدم مداخله، ایران باید اقدام قضایی در بالاترین مرجع حقوقی ملل متحد را در دستور کار قرار دهد.

۲. ارجاع پرونده به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ضروری است ایران با استناد به تهدید جدی علیه تأسیسات تحت پادمان آژانس، مشروعیت نهادهای بین‌المللی را در معرض خطر دانسته و خواستار واکنش رسمی شورای حکام شود.

۳. ارجاع موضوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد:

ایران باید با ثبت رسمی تجاوز و نقض صلح، خواستار تشکیل نشست ویژه‌ای برای بررسی آثار منطقه‌ای و بین‌المللی آن گردد و مسئولیت این بحران را متوجه عاملان آن کند.

۴. طرح موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل:

با توجه به حمله به غیرنظامیان، دانشمندان و پرسنل فنی، ایران باید خواستار تشکیل کمیته‌ی حقیقت‌یاب بین‌المللی شود و پرونده ترورهای هدفمند را به سطح بررسی حقوق بشری ارتقا دهد.

۵. ارجاع پرونده به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC):

با استناد به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، ایران می‌تواند و باید تلاش کند تا اقدامات رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری ثبت و پیگیری شود.

۶. استفاده از صلاحیت جهانی (Universal Jurisdiction):

ایران باید از ظرفیت دادگاه‌های ملی کشورهای ثالث برای پیگیری جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت بهره گیرد و شکایات مستند سازی شده خود را ارائه کند.

۷. مطالبه خسارات وارده:

ضروری است ایران با جمع‌آوری دقیق مستندات مربوط به خسارات وارده به تأسیسات، دانش، اقتصاد و زیرساخت‌ها، نسبت به جبران خسارت از طریق دیوان دعاوی بین‌المللی، داوری‌های خاص یا صندوق‌های جبران بین‌المللی اقدام کند.

۸. احقاق حقوق شهدا و خانواده‌ها :

تشکیل کمیته‌ی ویژه برای مستندسازی اسامی، نوع آسیب‌ها و نحوه‌ی شهادت، از جمله اقداماتی است که می‌تواند مبنای تقاضای جبران خسارت، پیگیری قضایی و ثبت جنایات در مراجع بین‌المللی قرار گیرد.

۹. تأکید بر حق ذاتی دفاع مشروع (ماده ۵۱ منشور ملل متحد):

در برابر تجاوز مسلحانه و در صورت تداوم تهدید، جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها مجاز، بلکه مکلف است برای دفاع مشروع از مردم و سرزمین خود، اقدام متناسب و بازدارنده انجام دهد.

۱۰. فعال‌سازی دیپلماسی عمومی و حقوقی بین‌المللی:

ایران باید هم‌زمان با مسیرهای رسمی، از ظرفیت نهادهای غیردولتی، دانشگاه‌ها، انجمن‌های حقوق بشری و افکار عمومی جهانی برای روایت‌سازی حقوقی و خنثی‌سازی جنگ روایت‌های تحریف‌آمیز استفاده کند.

نتیجه‌گیری:

در شرایطی که ساختار حقوق بین‌الملل به‌واسطه‌ی استانداردهای دوگانه قدرت‌های سلطه‌گر با چالش جدی مواجه شده، جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها حق، بلکه مسئولیت دارد که با دیپلماسی حقوقی فعال، مستند و هدفمند، پیگیری حقوق مردم و دفاع از حاکمیت خود را در همه مجامع بین‌المللی دنبال کند. این مسیر، صرفاً تلاش برای احقاق حق نیست، بلکه اقدامی در جهت حفظ صلح پایدار، دفاع از استقلال کشورها و تثبیت نظم عادلانه جهانی است.

* دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل