شهرهای ساحلی مازندران ظرفیت های مناسبی برای توسعه گردشگری هستند

چالوس - استاندار مازندران, گفت: باید یک گفتمان توسعه گردشگری در این استان ایجاد شود که اصحاب رسانه می توانند در این راهبرد نقش مهم و بسیار موثر داشته باشند و شهرهای ساحلی مازندران دارای ظرفیت های مناسبی برای توسعه گردشگری است.

به گزارش پیک شهر، سیدمحمود حسینی پور در آیین اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای خزر با محوریت مدیریت شهری و گردشگری در چالوس، افزود: ارتقای سطح کیفی خبر و اطلاع رسانی در حوزه گردشگری یکی از نیازهای اصلی استان است، متاسفانه تاکنون کار حرفه ای در حوزه رسانه ها در رابطه با گردشگری انجام نداده ایم.

وی، اظهارداشت: انسجام و همدلی رسانه ای با مدیران خیلی مهم است، اگر بخواهیم مازندران قوی از منظر کشاورزی، گردشگری و صنعت ایجاد کنیم، تعامل حداکثری رسانه ها با مدیریت شهری را خواهان هستیم و در جهت ارتقای گردشگری صنعتی در استان، رسانه ها در هر شهرستانی متناسب با آن منطقه باید ورود و به مدیران شهری کمک کنند.

استاندار مازندران با بیان این که جشنواره رسانه ای خزر یک رویداد بزرگ ملی است، خاطرنشان کرد: شهرهای ساحلی مازندران دارای ظرفیت های مناسبی برای توسعه گردشگری است، اما به علت ضعف های مدیریتی متاسفانه یکپارچه نبودن مدیریتی در بهره برداری از جاذبه های شهرها با کمبود امکانات دسترسی و اطلاع رسانی و برنامه ریزی صحیح کاربردی بخش گردشگری را متاسفانه خوب معرفی نکردیم.

مقام عالی دولت در مازندران، یادآور شد: اصحاب رسانه در طول مسیر راهبردی استان که یکی از راهبردهای مهم دولت مردمی سیزدهم در مازندران ایجاد گردشگری صنعتی با تمام رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و رییس جمهور دستور دادند گردشگری و تبادل مردم مازندران بین این استان و کشورهای همسایه در هر سطحی ارتقا پیدا بکند که اولین قدم این مهم با برداشتن روادید با کشور روسیه صورت گرفت.

وی، تصریح کرد: ما با وجود تردد سالانه ۴۰ میلیون نفر جمعیت مسافر از این استان از مزیت های گردشگری بهره نبردیم، هر مقدار مدیریت شهری هماهنگ تر باشد و از طریق رسانه بتواند به معرفی امکانات و جاذبه های شهری بپردازد به همان اندازه امکان دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهری بیشتر خواهد شد.

حسینی پور، ادامه داد: توسعه گردشگری شهری آثار مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی به دنبال دارد، مدیریت یکپارچه شهری و هم پایه های متقابل مدیران شهری و مردم با دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهری رابطه مستقیم و مثبتی دارد که باید توجه ویژه به آن داشته باشیم.

استاندار مازندران با تاکید بر شناساندن تمدن این استان، بیان کرد: باید تمدن استان را به نسل جدید بشناسانیم و یکی از بزرگترین افتحارات ما این است که مازندران صاحب تمدن بزرگی است و مردم این استان اولین حکومت علویان را تشکیل دادند و در شکل گیری محورهای اسلامی نقش اصلی را داشتند.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت های استان هم مرز بودن با چهار کشوری است که هر کدام جاذبه های خاص دارند، به ویژه کشور روسیه که ظرفیت گردشگری دارد و اکنون بخشی از گردشگران روسی دارند از ظرفیت های گردشگری ترکیه و امارات بهره می برند، باید تدابیری اندیشید تا آنها را به سمت مازندران سوق داد.

استاندار؛ یادآور شد: حفظ نوار ساحلی و توسعه گردشگری ساحلی خزر با الگوهای زیست محیطی و ایجاد فضای رقابتی آثار مطبوعاتی و رسانه ای کشورهای حاشیه خزر باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی پور گفت: امروز کشورهای عربی علاقه زیادی به طبیعت مازندران دارند و این امر بر کسی پوشیده نیست و به عنوان مثال جاده زیبای چالوس یکی از مقاصد گردشگری بخشی اعظمی از کشورهای عربی است که باید زیرساخت های این جاده را برای گردشگران فراهم کنیم.

وی اظهارداشت: همگرایی بین رسانه های کشورهای همسایه خزر باید هدف این جشنواره باشد و راه باز شدن ارتباط و تعاملات گردشگری از طریق رسانه ها ایجاد کنیم و ارتباط با رسانه های کشورهای همسایه خزر یکی از مهمترین شاخصه های ماست که این نشست می تواند کارگروه های تخصصی در ذیل این جشنواره با موضوع شهری ایجاد کند.

وی افزود: در این ارتباط باید ببینیم آرمان شهر ما در حوزه گردشگری شهری چیست؟ شهرهای مقصد گردشگری در دنیا چه شاخصه هایی دارند و ما بر اساس آموزه های اسلامی چه شاخصه هایی باید داشته باشیم و مازندران را چگونه باید به گردشگران معرفی کنیم؟ اینها صرفا با برقراری یک جشنواره محقق نخواهد شد.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: این استان با این ظرفیت عظیم رسانه ای باید اقتصاد گردشگری را در منطقه راه بیندازد، بنابراین مسیر گردشگری و مقصد گردشگری متفاوت است. رسانه های ما باید به سمت کارهای حرفه ای حرکت کنند و رسانه ها نقش ممتازی در مدیریت شهری دارند و از این امتیاز باید در ارتقای سطح کیفی مدیریت شهری در حوزه مهم گردشگری استفاده کرد.

به تاکید وی، رسانه ها باید مطالبه هایی در رابطه با آرمان شهر مازندران برای مقصد گردشگری داشته باشند و با این مطالبات هست که می توان ارتباط گرفت.

حسینی پور با بیان این که امروز مازندران رتبه سوم امنیت سرمایه گذاری را در بین استان های کشور داراست، گفت: این استان بعد از ۱۰ سال به رشد اقتصادی ۴.۱ دهم درصد دست یافته است و اکنون بستر استان برای سرمایه گذاری فراهم شد.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد اداری یکی از شاخصه های مقصد گردشگری است و شهر سالم می تواند مقصد گردشگری باشد.

از مجموع ۳۵۱ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره رسانه‌ای خزر ۴۱ نفر منتخب و معرفی شدند.