لکهگذاری پنچ نقطه برای ساخت دروازه قرآن تهران
به گزارش پیک شهر، مهدی پیرهادی، با اشاره به مصوبه شورای شهر ششم در خصوص احداث دروازه قرآن، اظهار کرد: در زمان تصویب این مصوبه، هتک حرمت به قرآن کریم را در برخی کشورهای اروپایی شاهد بودیم و با توجه به فضای موجود، اعضای شورا پیشنهاد دادند که ورای اعتراضات مردم و مسلمانان در دنیا، اقدام ویژه ای در نظر گرفته شود.
وی افزود: رویکرد این بود که شهرداری تهران مکلف به ساخت دروازه قرآن شود اما صرفاً بحث عمرانی مطرح نباشد؛ در همین راستا با رعایت تشریفات، شهرداری را مکلف به برگزاری مسابقه بینالمللی برای طراحی دروازه قرآن و اطلاعرسانی در این خصوص کردیم.
پیرهادی همچنین تصریح کرد: تلاش ما این بود که معماران دنیا بویژه کشورهای اسلامی درساخت دروازه قرآن مشارکت و حضور فعال داشته باشند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به برگزاری جلسات با اساتید پیشکسوت و جوان حوزه معماری و شهرسازی در دو سال اخیر، خاطرنشان کرد: اساتید این عرصه با رویکرد مدیریت شهری موافق بودند و در نهایت، کار به شهرداری تهران با محوریت سازمان زیباسازی واگذار شد.
وی با بیان اینکه محدوده مورد نظر برای ساخت دروازه قرآن از فرودگاه امام تا حرم امام توسط کارشناسان پیشنهاد شده بود، گفت: انتخاب این محدوده با توجه به اینکه شاهراه شهرهای کشور است و مسافران خارجی نیز از این مسیر وارد تهران میشوند، مورد تاکید و نظر اکثریت اعضا قرار گرفت.
پیرهادی به انتخاب مشاور طرح اشاره کرد و افزود: در محدوده موردنظر پنج نقطه مشخص شده و نقطه نهایی در محدوده عوارضی تهران- قم قرار دارد. با توجه به الکترونیکی شدن پرداخت عوارض، ساختار موجود کارکرد خاصی ندارد و نقطه مناسبی برای ساخت دروازه قرآن به شمار میرود.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید در این محل به لحاظ مباحث ترافیکی کار اساسی انجام شود، یادآور شد: با توجه به اینکه محدوده عوارضی به طور کامل زیر مجموعه شهرداری تهران نیست و در حریم قرار دارد کار بین بخشی است و باید هماهنگیهایی با وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد که سازمان زیباسازی پیگیریها و نامهنگاریهایی را در این خصوص انجام داده است.
وی با بیان اینکه کارهای بین بخشی زمانبر شده است، اظهار کرد: بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده، تلاش بر این شد که در این مدت مشاور مستقر شود و مطالعات لازم را در جنبههای مختلف انجام دهد.
پیرهادی با اشاره به نامهنگاریهای رئیس شورا با رئیس جمهور سابق و موافقت شهید رئیسی با ساخت این دروازه، یادآور شد: نامهنگاریهایی در رابطه با جزئیات اجرای این طرح، رفع موانع و پدافند غیرعامل با معاون اول رئیس جمهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه دولت سیزدهم انجام شد و دولت موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد.
وی با بیان اینکه مباحث فعلی حول این محور است که دروازه قرآن تنها یک دروازه باشد و یا مکانرویداد و مجتمع ایستگاهی راهاندازی شود، تصریح کرد: با اساتید مذهبی و قرآنپژوهان نیز جلساتی جهت اجرای هرچه بهتر این طرح با استفاده از نظرات اساتید برگزار شده است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه وزارتخانهها رویکرد خوبی داشتند،گفت: با توجه به اهمیت موضوع پیشنهادات و تصمیمات در دبیرخانه بررسی و پیگیری لازم صورت پذیرد. از طرفی دیگر روند زمانبر امورات اداری نیز از سوی دبیرخانه تسهیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پروژه ملی و یا شاید فراملی باشد، اظهار کرد: در ایام اربعین ساخت دروازه قرآن با مسئولان عراقی مطرح شد که مورد استقبال آنها قرار گرفت.
مقاومت ۲ ساله برای جلوگیری از فعالیت بیمارستان شهدای تجریش
شهردار منطقه یک تهران گفت: کل ساختمان بیمارستان رای ماده ۱۰۰ دارد و غیرمجاز ساخته شده است. سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک در نشست خبری، اظهار کرد: در دوسال گذشته ۳۱ هزار متر مربع پروژه احداثی در منطقه را یا به اتمام رساندیم و یا در حال انجام آن هستیم. از این ۳۱ هزار متر حدود ۱۳ هزار متر مربع را به افتتاح رساندیم و ۱۸ هزار متر مربع پروژه در دست اقدام داریم که همه آنها در دو سال گذشته آغاز شدند.
وی افزود: پروژه های مجموعه ورزشی ازگل، مجموعه ورزشی قیطریه، فضای فرهنگی گلابدره، سرای محله باغ فردوس و دو اسکان کارگری در حال اجراست که این دو اسکان کارگری در مرحله تجهیز ساختمان قرار دارند.
صباغ ادامه داد: منطقه یک با ۱۹۰۰ میلیارد تومان بودجه ابلاغی بالاترین بودجه مناطق را دارد و در پایان ۶ ماهه اول سال، رتبه دوم را بابت پیشرفت فیزیکی با ۵۳.۲ درصد کسب کرده است و در بحث پروژه های احداثی و همچنین پیاده روسازی رتبه اول را بین مناطق دارد.
وی با اعلام اینکه در بخش آسفالت در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۸ هزارتن آسفالت ریزی داشتیم، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول امسال از مرز ۶۰ هزار تن عبور کردیم و پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۹۰ هزار تن آسفالت برسیم.
بیمارستان شهدای تجریش ۲ هزار واحد کسر پارکینگ دارد
شهردار منطقه یک درخصوص آخرین وضعیت بیمارستان تجریش و مجوزهای آن گفت: برای بیمارستان تجربش دو سال مقاومت کردیم و برای برق مجوز را به آنها ندادیم. کل ساختمان بیمارستان رای ماده ۱۰۰ دارد و غیرمجاز ساخته شده است. بیمارستان حدود ۲ هزار واحد کسر پارکینگ دارد و ما دنبال این نبودیم که پول کسر پارکینگ آن را دریافت کنیم و به دنبال این هستیم که منابعی تعریف کنند تا برای ساخت پارکینگ در زمینهای آن استفاده کنیم. اما مشکل دیگر این بیمارستان این است که مشخص شده که مالکیت آن متعلق به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیست و مربوط به بنیاد است و به دنبال تفاهم آنها هستیم.
وی درباره تدابیر اتخاذ شده در حوزه برف روبی توضیح داد: در حوزه برف روبی از ابتدای سال موضوع انتخاب پیمانکار برای خرید تجهیزات برف روبی را شروع کردیم و قرارداد آن بسته شده و تلاش کردیم با افزایش امکانات و تجهیزات و کارگران در این بحث آماده تر باشیم. همچنین در افزایش بابکتها نیز از ۱۶ بابکت در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ بابکت در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.
سرای محله باغ فردوس تا پایان سال افتتاح میشود
بازدید خبرنگاران از پروژه های منطقه یک تهران انجام شد. بازدید از فضای فرهنگی و سرای محله باغ فردوس نخستین پروژه ای بود که مورد بازدید قرار گرفت.
بهره برداری از سرای محله باغ فردوس تا پایان سال
مجید افشاری معاون فنی و عمرانی منطقه یک درباره این پروژه به خبرنگاران گفت: ساخت سرای محله باغ فردوس از زمستان گذشته در ۲۸۰ متر زمین با ۱۴۵۰ متر در ۵ طبقه در حال انجام است و در حال حاضر با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله سفت کاری قرار دارد و تا پایان سال افتتاح میشود.
وی افزود: یک درخت کهنسال با بن بالای ۲ متر در وسط زمین قرار داشت که این درخت حفظ شده و به صورت فضای وید (void) داخل ساختمان استفاده میشود.
پیشرفت ۶۰ درصدی سردر میدان سربند
سردر میدان سربند دیگر پروژه ای بود که مورد بازدید قرار گرفت. افشاری در باره این پروژه نیز توضیح داد: با توجه به اینکه کوهستان دربند یکی از فضاهای توریستی تفریحی تهران است برای هویت بخشی به این مسیر گردشگری سردر میدان سربند در حال احداث است. این پروژه تمام فضاهای اطراف که پیش از این به هم ریختگی داشت را سروسامان داده و حرکت خودروها و پیاده نیز ساماندهی می شود. این پروژه نیز در مرحله سفت کاری قرار دارد و تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0