سخنی با استاندار جدید مازندران؛

مازندران نیازمند توجه عظیم ملی است نه قطره ای

صدای شهر: مازندران از دیرباز دستخوش تحولات سیاسی در همه دولت ها بود که این نشان از این مطلب است نگاه از بالا به این استان نگاه سیاسی است که ضرورت این امر اغلب در عرصه دمکراسی و انتخابات رقم می خورد.

این در حالی است که مازندران از لحاظ کارآمدی ملی در حوزه های جهش تولید و اقتصاد کشور، مبنای کارکرد اقتصادی دارد که متاسفانه توجه ملی از سوی دولتمردان در ۴۲ ساله انقلاب اسلامی، کمتر مشهود است. آنچه که دولتمردان دولت سیزدهم باید در حوزه مازندران نگاه عمیق و تاثیرگذار و کارآمدی داشته باشند، توسعه اقتصادی مازندران و مبانی  و منابع موجود در این عرصه هست. همگان می داند که استان‌های شمالی، از جمله مازندران از طرفیت های غنی و متنوع از مواهب الهی از جمله در بخش کشاورزی، گردشگری و صنعت برخوردار بوده که در صورت بهینه سازی و غنی بخشی این منابع، زمینه توسعه اقتصاد ملی را به همراه خواهد داشت. چرا که این استان در کریدور خاص منطقه ای و سوق الجیشی در خاورمیانه و کشورهای منطقه اوراسیا قرار دارد که حتی استحصال درست منابع تولیدی آنهم با حمایت قاطع و همه جانبه دولتی، می‌تواند موجب رشد تولیدات ارزنده ای در بخش کشاورزی از جمله برنج، مرکبات و گل و گیاه دارویی و زینتی منحصر صادراتی شود.به نحوی که از منظر کارشناسان و نخبگان صادرات ملی، این کالاها به دلیل انحصاری بودن در تولید منطقه ای، به عنوان یک برند ملی برای صادرات به کشورهای تقاصا کندده در اغلب نقاط جهان و حتی بازار تجارت جهانی قرار گیرد.

بر این اساس و بمنظور دست یابی به این مطالبه اختصاصی و به حق مردم مازندران بیان چند نکته به دولت سیزدهم به ویژه استاندار جدید مازندران مهم و ضروری است که بطور سر فصلی به آن اشاره می‌شود :

۱_جراحی عمیق اقتصادی دولت به اقتصاد مازندران برمبنای جهش تولید ویژه و خاص مبتنی بر صادرات با ارائه بسته های حمایتی ویژه به دو حوزه مهم  صنعت و کشاورزی که زمینه توسعه پایدار اقتصادی مازندران، منطقه و حتی فرا استانی را فراهم می‌سازد که تحقق این امر نیازمند به برنامه جامع علمی، کاربردی و تخصصی با نگاه و افق چند ساله همراه با استحصال و بررسی چالش های و آسیب های گذشته و حذف موانع خواهد بود

۲_تخصصی کردن   کشاورزی مازندران و تامین خواسته های حمایتی کشاورزان مازندرانی از سوی دولت بمنظور برند سازی بین المللی محصولات کشاورزی برای افزایش صادرات در این بخش به عنوان مثال در تولید برنج و مرکبات و گل و گیاه باید از خدمات بلاعوض و یا بسته های شاخص حمایتی ویژه داده شود که از جمله می‌توان در اختیار گذاشتن تکنولوژی و فناوری نانو برای مرغوب سازی محصولات کشاورزی این استان و دهها عنوان دیگر اشاره کردکه زمیته رونق تولید و افزایش صادرات ملی را فراهم خواهد ساخت. در این بخش اهتمام  استاندار مازندران بر این باشد که با تشکیل کمیته علمی، اقتصادی و حقوقی، موانع و آسیب ها گذشته را استحصال و برنامه جامع اقتصادی مبتنی بر توسعه بخشی آنهم با نگاه صادرات ملی و برند سازی بخشی با افق بلند بر اساس سند تحول توسعه و آمایش سرزمینی توین و در قالب طرح های کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت تدوین و پس از انجام مراحل حقوقی اجرایی شود که در این راستا سهم دستگاه های حمایتی به کشاورزی مازندران برای ارائه خدمات به بدنه کشاورزی مازندران مشخص و ابلاغ قانونی و اجرایی گردد

۳ _  احیای صنعت مازندران با رفع موانع تولید اما تخصصی محور و مبتنی بر اجرای و استقرار صنایع مادر و تبدیلی که در این بخش در سال‌های اخیر به دلیل تحریم و در برخی موارد بی تدبیری مدیران دولتی و حتی سیاسی کاریها در صنعت مازندران، حوزه های تولیدی در بخش صنایع

خسران عظیمی به آن وارد شد که امروز برخی از این صنایع خرد و کلان تعطیل یا ناکارآمد شدند که اغلب این صنایع به دلیل عدم پرداخت دیون بانکی به خاطر تورم و عدم تولید ورشکسته شدند حتی در برخی موارد از جمله قطعی بی رویه گاز و برق و عدم اجرایی شدن ماده ۲۵ قانون رونق کسب و کار تعطیل شدند از سوی مازندران در حوزه محصولات کشاورزی نسبت به گذشته تحول تولیدی به خود گرفت که امروز بمنظور تبدیل بخشی و ارائه به بازار کسب و کار نوین، نیازمند صنایع تبدیلی است که می تواند در خیلی از حوزه کشاورزی در جهت توسعه بخشی و افزایش رشد معیشت مردمی کارساز و موثر واقع شود چرا که برخی نقاط از استان دارای محصولات کشاورزی خاصی هستند که امروز می توانند با متدد و الگوهای کشاورزی مدرن در جهان رقابت کنند اگر این زیر ساخت های صنایع تبدیلی در این مناطق جاری و ساری شود

۴_توجه به اقتصاد دریا محور که امروزه مازندران  از سهم اقتصاد کشور در این عرصه، کم برخوردار  و حتی برخودار نیست. خیلی از کارشناسان اقتصاد دریا محور بر این عقیده اند که مازندران به لحاظ دارا بودن چهار خط طلایی حمل و نقلی می‌تواند یکی از کریدورهای صادرات دریایی برای سایر استان‌ها و حتی استان‌های شمالی باشد چراکه امروز کشورهای بالای قفقاز و اوراسیا و حتی کشورهای اروپایی متصل به این مناطق آسیایی می توانند از مواهب کشاورزی این استان و سایر استان‌ها در قالب صادرات بین المللی محصولات با کیفیت شمال ایران اسلامی برخوردار شود که زمینه ارزآوری برای دولت را نیز فراهم خواهد ساخت نکته قابل توجه در این بخش این است که با ایجاد یک خط حمل و نقلی دریایی در سه نقطه مازندران، فرصتی را برای کشاورزان مازندرانی فراهم خواهد ساخت که با حذف مافیایی تجاری در بنادر استان، کالاها و محصولات خود را در کمترین زمان و کمترین راه و بدون دلالی و واسطه گرایی، به بازار جهانی صادر کنند تا رونق اقتصاد خانواده مبتنی بر فروش صادراتی، فراهم شود. همچنین با ایجاد اقتصاد دریایی با ورود و رونق اقتصادی بنادر زمینه دهها و یا صدها فرصت شغلی نیز فراهم خواهد شد (در بخش برنامه جامعی تدوین شده وجود دارد که در صورت نیاز تقدیم دولتمردان خواهد شد)

۵_توجه اقتصادی و رسانه ای به توریسم و گردشگری مازندران با نگاه بین المللی. مازندران استانی سرشار از جاذبه های بکر و زیباست همراه با صنایع دستی و مواریث گرانبها است که در سال‌های اخیر فقط به مازندران گردی و بومی گردی خلاصه شد که البته کارهای خوبی صورت گرفت اما امروز به دلیل عدم معرفی جاذبه ها و صنایع و میراث ماندگار مازندران بصورت جهانی در  رسانه ها، گردشگر پذیر بودن مازندران رونق کمی دارد. این در حالی است که در برخی موارد ساختارهای سخت افزاری از جمله هتل‌ها، اقامت گاه ها و حمل و نقل ها وجود دارد. سیاسی کاری کردن در این حوزه در سال‌های اخیر این صنعت را در مازندران به ورطه و کم رونقی برده است. لذا برای رسیدن به توسعه فرا ملی صنعت گردشگری مازندران و  رونق صنایع و میراث کهن این استان نیازمند نگاه فرهنگی و رسانه ای و حتی علمی و اقتصادی خاص است که از جمله میتوان به حمایت اقتصادی دولت به مقوله فرهنگ سازی رسانه ای بیشتر و بهتر به حوزه بومی گردی، توریسم دریایی، توریسم کشاورزی، توریسم علمی و دانشگاهی، توریسم صنایع تبدیلی و گردشگری میراثی اشاره کرد که هر کدام نیازمند بسته کارشناسی به خود همراه با تدوین برنامه جامع و نوین بین المللی بصورت رسانه ای با نگاه فرهنگی است

۶_تجه دولت در تخصیص اعتبارات ملی بصورت شاخص به صنعت، کشاورزی و گردشگری مازندران نسبت به سایر استان‌ها ست چرا که مازندران از جمله استان‌های شاخص و ویژه اقلیمی در سه حوزه یاد شده است که استان‌های دیگر از این شاخصه ها برخوردار نیستند. توجه و تخصیص و توزیع عادلانه اعتبارات ملی با نگاه افزایش بخشی اعتبارات در برنامه هفتم توسعه می‌تواند به بدنه زخمی مازندران کمک دائمی نه مسکنی کند و بیماری اقتصاد مازندران را درمان نماید تا اقتصاد مازندران به توسعه پایدار خود برسد.

۷_تومه به نخبگان، فرهیختگان و دانشگاهی و فرهنگی رسانه ای جوان مازندران. در این بخش نگاه دولتمردان باید عمیق و کاربردی و تخصص محور باشد چرا که امروز با استفاده از این ظرفیت عظیم و پویا در همه بخش‌ها حتی در انتصابات می‌توان قفل های بسته توسعه مازندران را باز نماید. خیل اعظمی از این نخبگان حتی در حوزه های برنامه نویسی و کارشناسی استفاده نمی‌شود و فقط در زمان انتخابات به بهانه جذب و کسب آرا به آنان توجه می‌شود این در حالی است که امروز مازندران دارا مجامع و انجمن های دولتی و غیر دولتی دانشگاهی است که اغلب برنامه محور هستند

بهر حال در بحث توسعه اقتصادی مازندران مطالب زیاد است که در این مجال به بخشی از آن اشاره شد. مازندران از دیر باز دیار کهن علمی، مذهبی، فرهنگي و اقتصادی با قدمت چند هزار ساله است که در صورت توجه می‌تواند اقتصاد ایران اسلامی را به تنهایی رونق بخشد حتی در سایر عرصه ها نیز مازندران این دیار علویان و خطه راد مردان  بزرگ دفاع مقدس، برای ایران و هر ایرانی کارآمد باشد( در این بخش برنامه جامعه توسعه مازندران) تدوین شده هست

حسن رمضان زاده/ فعال رسانه ای و اجتماعی