گزارش ویژه

ساخت پل‌های سیل‌زده«واسپول و پولادکوه» مرزن آباد اجرایی نشد

مرزن آباد - بعد از سیل مرداد ۱۴۰۱ دهستان کوهستان مرزن آباد، پل‌های واسپول و پولادکوه که محل عبور مردم روستاهای بالادست بود تخریب شد و مسئولان چکمه پوش استانی اعم از استاندار وقت، معاونین استانداری و مدیران کل و هیئت همراه به منطقه سیل زده به ویژه واسپول و پولاد کوه آمدند و وعده وعیدهایی برای ساخت پلی که کاملا تخریب شده بود، دادند اما تاکنون نه پلی ساخته شد و نه مسئولی پیگیر کرد.

به گزارش پیک شهر، تخریب پل پولادکوه، منطقه توریستی ویران شده لیلاپل دلیر، روستاهای کاملا تخریب شده و بازسازی نشده واسپول و پولادکوه از آثار سیل مرداد ۱۴۰۲ است.

 ۲۵فروردین ماه ۱۴۰۲ نیز بر اثر سیل مجددی که آمد پل موقت واسپول و پولادکوه تخریب شد و رفت و آمد اهالی منطقه را با مشکل مضاعف مواجه کرد.

مهدی صادق کوهستانی بخشدار سابق مرزن آباد منبع آگاهی برای پیگیری این سوژه بودند که از ابتدای وقوع سیل به عنوان بخشدار در جریان چند و چون اقدامات انجام شده بود، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بروز سیل در مرداد ۱۴۰۱ پل‌های پولادکوه و واسپول در بخش کوهستانی مرزن آباد را از بین برد، اظهار کرد: هر دو پل به لحاظ جمعیت زیادی که در روستاهای بالادست سکونت داشتند، بسیار مهم و استراتژیک بود.

وی با بیان اینکه پل واسپول راه دسترسی روستاهای غرب کوهستان همانند دلیر، الیت است، افزود: پل پولادکوه هم پل ارتباطی انگوران و چند روستای دیگر است که با وقوع سیل این راه ارتباطی قطع شد.

وی تصریح کرد: شب اول و فردای روز سیل به همراه یک تیم تا پل واسپول رفتیم اما به خاطر حجم سیل و سیلاب دیگر نمی‌شد به سمت بالادست رفت و بستر رودخانه هم به‌شدت تخریب شده بود بنابراین در همان سه چهار روز اول با کار جهادی بسیج، بسیج سازندگی، استانداری، راهداری، مجموعه دستگاه‌های منطقه و بخش خصوصی توانستیم راه دسترسی و برق را به روستاهای بالادست برسانیم.

ساخت پل‌های سیل‌زده«واسپول و پولادکوه» در کاغذ ماند

بخشدار سابق مرزن آباد گفت: وقتی به واسپول رسیدیم اثری از پل نبود و همان موقع برای دسترسی مردم منطقه لوله‌های موقتی هم برای واسپول و هم پولادکوه ایجاد شد و به خاطر اینکه تابستان بود مردم بومی و مسافران زیادی در بالادست مانده بودند که با لوله‌های موقت تاحدی توانستند به مناطق پایین دست برگردند.

صادقی خاطرنشان کرد: طی جلسات متعدد در ستاد بحران که با حضوراستاندار وقت، نماینده و مدیران کشوری برگزار شد قول‌هایی مبنی بر راه اندازی هرچه سریع‌تر پل و لایروبی‌های رودخانه و پرداخت خسارات به روستائیان داده شد و در بخش‌های مسکونی، کشاورزی و دامداری نیز قرار بود خسارت پرداخت شود اما  متاسفانه اندک کمکی به مردم شد و آنچه که انتظارات مردم بود برآورده شود؛ نشد.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰ میلیون تومان در بخش مسکن به صورت بلاعوض به آسیب دیده‌ها پرداخت شد، تصریح کرد: به ۳۱ خانوار آسیب دیده نیز وام اقلام منزل از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام داده شد و بعد از آن بحث تغییر و جابجایی زمین واسپول و چهارباغ در قالب مسکن مهر مطرح شد؛ لیست کسانی که خانه‌های آنها آسیب دیده و یا در بستر رودخانه قرارداشت احصا شد.

بخشدار سابق مرزن آباد ادامه داد: سیل در مرداد ماه رخ داد و ساخت پل به مزایده رفت اما پیمانکار در اواخر پاییز برنده شد، با شروع کار، سال ۱۴۰۲ شروع شد و عملا چند ماه از دست رفت.

صادقی با اشاره به ضعیف بودن پیمانکار اول برنده مزایده پل گفت: وقتی فروردین ماه سیل مجدد در منطقه رخ داد آب از روی پل موقت نیز سرریز شد و باز هم مردم پشت لوله‌های شکسته ماندند و گرفتار شدند.

وی با تاکید براینکه قرار شد عرشه‌های پل نصب شود، افزود: تا زمانی که به عنوان بخشداردر مرزن آباد خدمت می‌کردم از عملکرد پیمانکار راضی نبودم زیرا برای پروژه به این بزرگی تنها سه تا چهار نیرو و یک بیل مکانیکی آورده بود و با اینکه بودجه هم تزریق شد اما بازهم به کندی کار می‌کرد.

ساخت پل‌های سیل‌زده«واسپول و پولادکوه» در کاغذ ماند

بخشدار سابق مرزن آباد با بیان اینکه  بعد از گذشت دو سال از سیل هنوز تبعات آن وجود دارد، گفت: تا پیش از سیل عمق رودخانه ۱۲ متر بود اما بعد از سیل آنقدر بار به رودخانه اضافه شد که رودخانه همسطح خانه‌های منطقه مسیر رودخانه شد و اگر کاملا لایروبی نشود باعث نگرانی است.

مهدی صفایی رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چالوس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اعتبار پل واسپول و پولادکوه مرزن آباد که سال ۱۴۰۱ دچار سیل شد از محل حوادث استانداری تامین شد، اظهار کرد: اعتباری که آن زمان اختصاص یافت بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان بود که جوابگوی اتمام پروژه نبود.

وی افزود: در نیمه‌های کار پیمانکار مجدد درخواست پول کرد که راهداری با توجه به حساسیت پروژه و جمعیت بالایی که روستاهای بالادست دارند مکاتباتی را با استانداری مبنی بر تزریق مجدد اعتبار انجام داد که تاکنون محقق نشده است.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چالوس با بیان اینکه جهانیان مدیر کل راهداری استان با پیگیری مجدد خود مبلغ دو میلیارد تومان از سازمان راهداری کشور برای این پروژه دریافت و به پیمانکار داد، گفت: از این مبلغ قرار شد پیمانکار تیرهای آماده را روی کوله بارگذاری کند و بتن ریزی را انجام دهد.

صفایی تصریح کرد: چندی پیش با توجه به آب شدن برف میزان دِبی آب رودخانه افزایش یافت و پل موقت زیرآب فرو رفت که راهداری چالوس چهار باکس دو در دو را تهیه و برای عبور و مرور مردم پای کار گذاشت .

وی با اشاره به اینکه پیمانکار پروژه برای نصب تیرها با شرکتی قرارداد بسته است و تا ظرف ۱۵ روز آینده تیرها بارگذاری خواهد شد، افزود: خواهش ما از ستاد بحران استان این است که برای اتمام پل نسبت به تزریق وجه به پیمانکار اقدام کند تا مشکل مردم منطقه برطرف شود.

ساخت پل‌های سیل‌زده«واسپول و پولادکوه» در کاغذ ماند

شهنور سام دلیری عضو شورای روستای دلیر و عضو شورای بخش مرزن آباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز گلایه از طولانی شدن احداث پل واسپول و مشکلات تردد مردم، گفت: مسئولین برای انتخاب پیمانکار باید از همان ابتدا از مسئولین منطقه که آشنایی به شرایط داشتند مشورت می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه پیمانکاران که آمدند کم تجربه، غیر بومی و آشنا به منطقه نبودند، افزود: پیمانکار اول و دوم که حتی سازنده پل نبودند.

عضو شورای دلیر در بخش کوهستانی مرزن آباد تصریح کرد: پیمانکاران بومی و یا حداقل مازندرانی به شرایط آب و هوایی آشنایی دارند و می‌دانند چه زمانی آب رودخانه بالا می‌آید.

سام دلیری با اشاره به تعویق چند ماهه کار از همان ابتدا گفت: بنا به گفته پیمانکار قرار بود تا شهریور ماه ۱۴۰۲ پروژه  پل به افتتاح برسد اما اینطور نشد و ظاهرا پیمانکار به دلیل طلب مالی از ستاد بحران استان کار را عقب انداخته است.

وی از مسئولان استانی خصوصا ستاد بحران خواست تا با تامین اعتبار لازم به اتمام پروژه سرعت ببخشند زیرا مردم روستاهای بالادست کوهستان برای تردد بسیار مشکل دارند.

منبع: ایسنا مازندران